Reglement van Orde

Orde in residentie d'n Heuvel

Reglement van interne orde van D' n Heuvel.

Hoofdstuk I. - Algemene Bepalingen

Artikel 1. - Bepaling.

Het reglement van inwendige dienst is bindend voor al de eigenaars en gebruikers van het complex, te welke titel het ook wezen. Het is niet van reëel recht, doch het kan slechts gewijzigd en aangevuld worden bij beslissingen van de algemene vergadering van het complex, indien de bepalingen van belang zijn voor gans het complex, of bij beslissing van een bijzondere algemene vergadering indien het gaat om een wijziging die enkel van belang is voor een bijzondere gemeenschap. Voor alle wijzigingen en aanvullingen aan onderhavig reglement is er echter een quorum van aanwezigheid van de helft vereist, en een meerderheid van drie/vierden van de stemmen.

Artikel 2. - Wijzigingen.

Alle wijzigingen en aanvullingen aan onderhavig reglement geldig gestemd overeenkomstig artikel I hiervoor, moeten telkens opgetekend worden in de notulen van de algemene vergaderingen. Indien de wijzigingen en aanvullingen te omvangrijk worden kan er door de zorgen van de syndicus een gecoördineerde tekst worden opgesteld en overhandigd aan de geïnteresseerden. De syndicus kan het reglement van interne orde zonder beslissing van de algemene vergadering aanpassen als het louter gaat om wijzigingen in de wetgeving. De wijzigingen in het reglement worden steeds voorgedragen aan de daar opvolgende algemene vergadering.

Artikel 3. - Bekendmaking.

In geval van vervreemding, verhuring of andere overdrachten van eigendoms- of genotsrechten, zijn de afstand-doeners ertoe gehouden de nieuwe titularissen van rechten in eigendom of genot uitdrukkelijk te verplichten tot naleving van het Reglement van interne dienst.

Hoofdstuk II. - Beheer en toezicht.

Artikel 4.- Algemene Vergadering

· Reglementering voor bijeenroeping.

De algemene vergadering wordt minstens één keer per jaar samen geroepen, dit na de afsluiting van het boekjaar. De oproeping gebeurt met een e-mail bericht, minstens 2 weken voor de geplande samenkomst van de leden van de algemene vergadering. Indien een lid niet beschikt over de mogelijkheid van internet-mailen, wordt de uitnodiging van de vergadering per post bezorgd.

· Tijdstip van bijeenroeping.

De algemene vergadering zal plaatsvinden tussen de 15e en de 31e januari van het nieuwe boekjaar. De agenda van de vergadering zal bekend gemaakt worden aan de leden voor de 15e januari, zo kan ieder lid eventueel een agendapunt toevoegen of wijzigingen voordragen, echter vóór de officiële uitnodiging voor de algemene vergadering. De wettelijk bepaalde agendapunten dienen behouden te blijven.

· Werking en bevoegdheden.

De algemene vergadering van een residentie van minder dan 20 kavels (exclusief garages, kelders en bergingen) heeft het beslissingsrecht (3/4e meerderheid) om een raad van mede-eigendom op te richten, echter niet de verplichting.

Een wijziging in de wetgeving (WB art. 577/7) bestaat in de regelgeving rond de algemene vergadering in verband met de meerderheidsregel.

De nieuwe meerderheidsregel van twee/derde zal volstaan voor de uitvoering van werken.

· Commissaris van de rekeningen.

De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris of college inzake commissarissen van de rekeningen aan zoals bepaald in het WB art. 577-8/2, die al dan niet mede-eigenaars zijn, en die de rekeningen van de vereniging van mede-eigenaars controleren. Door de algemene vergadering worden geen additionele bevoegdheden bepaald. Indien er geen mede-eigenaars met voldoende boekhoudkundige kennis kandidaat zijn, kan de syndicus automatisch beroep doen op een extern kantoor.

Artikel 5. - De syndicus.

· Benoeming

De syndicus wordt benoemd door de algemene vergadering voor een maximale termijn van drie jaren. Op de algemene vergadering van 24 januari 2019 werd door een onderhandse akte Joseph Eurlings benoemd als eigenaar van appartement 56/1 tot syndicus voor een periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2021.

De eventuele hernieuwing of stopzetting van het contract worden minstens één maand voorgedragen voor de contractwijziging aan de leden van de algemene vergadering.

· Opdrachten

De algemene vergadering bijeen te roepen op de door dit reglement vastgestelde tijdstippen, wanneer de mede-eigenaars die minstens een vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw bezitten het vragen, en op eigen initiatief van de syndicus telkens als een beslissing in het belang van de mede-eigendom dringend moet worden getroffen;

De beslissingen van de algemene vergadering op te nemen in het daartoe bestemd register en ter inzage van iedere belanghebbende te laten;

De beslissingen die van de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren of te laten uitvoeren;

Waken over de rust en de orde in het gebouw, over het behoorlijk onderhoud van de gemeenschappelijke gedeelten ervan;

· Bevoegdheden

De syndicus moet waken op de naleving van onderhavig reglement en is belast met het dagelijks beheer over de gemene delen. Hij zorgt ervoor dat de toegangen, trappen en andere gemene delen goed en zuiver onderhouden worden. Hij staat in voor het goed functioneren en het rendement van algemene diensten zoals verlichting, waterleiding, verwarming, luchtverversing, dagelijks onderhoud en zo meer. Hij werft hiertoe het nodige personeel aan. Dag en nacht heeft hij recht van toezicht op de gemene delen en handhaaft er de orde. De voornaamste bevoegdheden van de syndicus worden bepaald in het WB art. 577/7 en het reglement van mede-eigendom.

Artikel 6.- Verhuur

· Hoedanigheid van de partijen

Indien in de loop van de huurovereenkomst tussen mede-eigenaar en huurder, deze laatste een wettelijk samen wonen aangaat dient dit verplicht gemeld te worden aan de mede-eigenaar en de syndicus dient hiervan ingelicht te worden. De nieuwe persoon wordt dan wettelijk van rechtswege medehuurder. In het tegenovergestelde geval bij een verbreking van het wettelijke samenwonen beslissen de huurders wie het contract overneemt. Dit moet eveneens aan de mede-eigenaar meegedeeld worden maar ook aan de syndicus. Ook het einde van een huurcontract dient gemeld te worden aan de syndicus of de vereniging van mede-eigenaars, zo ook het tijdstip van verhuis als het in huize trekken van nieuwe inwoners-huurders.

· Aanpassing namen op brievenbussen en bel

In geval van nieuwe huurders dient door de mede-eigenaar of het verhuurkantoor dienen de namen van de nieuwe huurders doorgegeven te worden. Ook zijn zij verplicht een kopie van het reglement van interne orde te overhandigen aan de huurder. Het reglement is eveneens terug te vinden op onze website; www.eurosoleil.be

· Woningruil en tweede verblijf

Bij woningruil of indien de mede-eigenaar zijn appartement beschouwd als tweede verblijf en er een ruil of verhuur plaats heeft aan vreemde partijen dient dit noodzakelijk doorgegeven te worden aan de eigenaar maar ook aan de syndicus. Al is dit voor een korte duur, de bewoners zijn voor een beperkte periode medebewoner van de residentie en zijn verantwoordelijk voor de toepassing van het reglement van interne orde

· Onderverhuur

Indien contractueel een onderverhuring wordt opgenomen of als dit onderhands wordt toegestaan, dient de syndicus hiervan op de hoogte gebracht te worden.

De reglementering voor onderhuurders is eveneens van toepassing voor de gewone huurders.

Artikel 7. - Taakverdeling.

De syndicus moet niet noodzakelijk het dagelijks bestuur over gans het complex zelf verzekeren. Hij kan zich hiervoor laten bijstaan door onderhoudspersoneel voor het ganse complex of voor bepaalde bijzondere gemeenschappen. De raad van bestuur bepaalt het loon of de vergoeding voor het onderhoudspersoneel.

Artikel 8. - Sleutels.

De algemene vergadering kan beslissen dat iedere eigenaar verplicht is een sleutel van zijn private kavel(s) onder gesloten omslag in bewaring te geven aan de persoon die de vergadering aanduidt. De syndicus mag slechts in uitzonderlijke, dwingende omstandigheden, de sleutels gebruiken en in de private kavels binnengaan voor dringende werken. ln dat geval moet hij in die kavel blijven tot het werk is uitgevoerd en mag er in geen geval vaklieden alleen, zonder toezicht van zijnentwege of van een ander lid van de raad van bestuur werken laten uitvoeren.

Artikel 9. - Betwistingen.

In geval van betwistingen tussen de mede-eigenaars of met openbare diensten, mag de syndicus voorlopige maatregelen treffen die door allen tot nader order dienen te worden nageleefd. Hij zal echter zo mogelijk advies vragen aan de raad van mede-eigendom, en in ernstige gevallen zo spoedig mogelijk een algemene vergadering of bijzondere algemene vergaderingen bijeen­ roepen.

Artikel 10. - Financiëel beheer.

De bestuur rekeningen worden opgesteld, betaald en goedgekeurd zoals bepaald in het reglement van mede-eigendom. De lastenverdeling gebeurt volgens de verdeelsleutels zoals deze bepaald zijn in de basisakte. Maandelijks wordt er een voorschot betaald op het werk- en servekapitaal. De afrekening gebeurt aan het einde van het boekjaar. Indien een mede-eigenaar verzaakt aan de betalingen kan de syndicus een extern inningskantoor raadplegen of een gerechtsdeurwaarder inschakelen.

Het reservekapitaal is nu een verplichting voor gebouwen vanaf 5 jaar oud en gebaseerd op een minimum jaarlijkse bijdrage van 5% op de jaarlijkse algemene kosten.

Hoofdstuk III. - Reglement van interne dienst.

Artikel 11. - Aspect.

De gevels, daken, ramen en deuren zichtbaar van buiten uit moeten steeds door de eigenaars in goede staat worden onderhouden. De buitenschildering en het onderhoud van de private delen zichtbaar van buiten uit of van op gemene gangen of hals, zal steeds onder toezicht blijven van de syndicus en zal volgens zijn instructies worden uitgevoerd samen met de beschildering en het onderhoud van de gemene delen. Alle private kavels en gemene delen zullen steeds een net, harmonisch en verzorgd aspect moeten hebben in overeenstemming met de standing van het complex. De fietsen, bromfietsen, autopeds, kinderwagens, enz., van de bewoners moeten gestald worden in de daartoe eventueel aan te duiden plaats door de raad van bestuur, bij ontstentenis hiervan dienen deze in de private berging of garage geplaatst te worden.

Artikel 12. - Onderhoudswerken.

leder gebruiker moet gratis de hinder ondergaan die voortspruit uit de onderhoudswerken, tenzij het om dringende herstellingen gaat, mogen die werken niet gedaan worden op feestdagen of tijdens de weekends.

Artikel 13. - Dagelijks onderhoud.

Het dagelijks onderhoud van de delen buiten de private kavels gelegen, zal enkel geschieden op bepaalde uren, volgens de beslissingen die de syndicus of de raad van mede-eigenaars dienaangaande zal treffen.

Artikel 14. - Overlijden - rouwkapel.

Ingeval van overlijden van een bewoner of huurder van het complex zal de syndicus of de raad van mede-eigenaars toelating verlenen een rouwkapel in te richten, hoewel dit heden ten dage niet meer toegepast wordt..

Artikel 15. - Bijtende producten.

Het is ten strengste verboden bijtende producten te storten in de aflopen of leidingen.

Artikel 16. - Verkopingen.

Er mogen in het complex geen openbare verkopingen worden gehouden van meubelen, koopwaren of andere goederen, zelfs niet gerechtelijk. Ook de deur aan deur verkoop wordt niet toegelaten.

Hoofdstuk IV. - Onderhoud.

Artikel 17. - Onderhoud schouwen.

De eigenaars moeten de schouwen, verbonden aan hun privatief gedeelte en voor zover zij gebruikt worden minstens eenmaal per jaar laten vagen. Het bewijs dient overgelegd aan de syndicus. Om de twee jaar moet er een reinigingsattest van de centrale verwarmingsketel voorgelegd worden.

Hoofdstuk V. - Vuilnis.

Artikel 18. - Verwijderen vuilnis.

Er zijn geen vuilniskokers voorzien in het appartementsgebouw, Derhalve geschiedt de omhaling van afval zoals bepaald in de afvalkalender van Limburg.net.

Hoofdstuk VI. - Verhuizingen.

Artikel 19. - Verhuizingen.

Geen verhuizingen mogen gebeuren door de huislift indien deze aanwezig is. De verhuizingen dienen bij voorkeur te gebeuren door gespecialiseerde firma's in het bezit van de nodige apparatuur. De verhuiswagens mogen in geen geval op de inritten, afritten, opritten of parkings parkeren zonder voorafgaandelijke verwittiging en standplaatsvoorziening.

Hoofdstuk VII. - Verbodsbepalingen voor het publiek.

Artikel 20. - Draagwijdte.

De syndicus kan de toegang weigeren aan hen die het reglement overtreden, en kan, namens de algemene vergadering van de mede-eigenaars, een geding inspannen tegen hen die aan de gemene delen of aan de private kavels schade hebben berokkend en namens de mede­ eigendom daarvoor schadevergoeding eisen.

Artikel 21. - Bekendmaking.

De bestuurder kan aan de toegangen of elders, de bepalingen aanplakken die het publiek aan belangen. Hij zal in ieder geval duidelijk ter kennis brengen dat de mede-eigendom niet verantwoordelijk is voor de ongevallen die zich zouden voordoen op de trappen of verhuislift tijdens verhuizingen.

Artikel 22. - Papier of afval.

Geen papier of afval mag worden weggeworpen in de gemene delen van het gebouw. Papier dat klaargezet wordt voor omhaling moet degelijk ingebonden zijn zodat het papier niet in het rond kan waaien.

Artikel 23. - Huisdieren.

Huisdieren worden niet toegelaten in het gebouw, tenzij mits geschreven toelating van de raad van bestuur, die hierover beslist met gewone meerderheid.

Artikel 24. - Uitbreiding.

Onderhavig reglement mag aangevuld worden zoals bepaald in artikel 2 hiervoor. Het reglement van interne orde moet verplicht worden opgesteld, aangepast aan de wetswijzigingen ingaand vanaf 1 januari 2019.